1

20 Minuten na je laatste sigaret daalt je bloeddruk en is je polsslag weer normaal. Dat is een lekker begin!
Binnen twee uur na je laatste sigaret word je onrustig en voel je een enorme behoefte aan een sigaret. Ook kun je een fiks hongergevoel krijgen. Argh… Je wil NU een sigaret! De onrust en het stressgevoel zitten in je hoofd, maar je lichaam zegt wat anders. Je hebt nog steeds een normale pols en een lagere bloeddruk dan toen je nog rookte…

 

2
Na 8 uur is het koolmonoxide niveau en het zuurstofgehalte in je bloed weer normaal. Dus, minder stress voor je lichaam. Het hoeft immers niet meer zo hard te werken om alle schadelijke stoffen die je inhaleerde te verwerken. Je begint nu al te herstellen van al die jaren roken. En dat merk je. Je wordt slaperig, krijgt misschien wat hoofdpijn, moet meer hoesten en voelt je wat hangerig.

 

4

Je lijf is hard aan het werk, dus je mag er best even goed voor zorgen. Dus: gezond eten, lekker naar buiten, sporten en vooral veel water drinken!

 

5

Al na 24 uur vermindert de kans op een hartaanval. Goed bezig!
Het laagje wat je op je tong gerookt hebt, verdwijnt na ongeveer 48 uur. Eten smaakt beter en je reukvermogen verbetert. Lekker hoor, je zintuigen komen letterlijk weer op adem na al die jaren in de verdrukking te hebben gezeten.

 

6

Na 3 dagen is de nicotine compleet uit je lichaam verdwenen en merk je dat je beter kunt ademen. Maak daar gebruik van en haal als je buiten bent een paar keer diep adem. Je longen zijn blij met deze schone zuurstof!

 

7

In 2 tot 3 maanden is je longcapaciteit met 30 % verbeterd. Dat merk je vooral als je lekker aan het sporten bent geslagen. Je conditie gaat met sprongen vooruit en je bent niet meer zo snel buiten adem. Traplopen is bijna een fluitje van een cent. Je voelt je fitter en ziet er stukken beter uit. Je gezicht heeft meer kleur gekregen en je huid is beter doorbloed.

 

8

Na 1 maand groeien de trilhaartjes in de longen weer en na 9 maanden rookvrij zijn ze in staat om het slijm uit je longen beter te verwerken. Je longen beginnen aan de grote schoonmaak. Helaas zijn er longblaasjes onherstelbaar verloren gegaan gedurende de tijd dat je gerookt hebt en hebben ze hun elasticiteit verloren. Maar, hoe langer je rookvrij bent, hoe beter je longcapaciteit wordt en hoe meer energie je krijgt. Prachtig toch, dat je lichaam in staat is om zich te herstellen?

 

10

Binnen 2 jaar nadat je gestopt bent met roken is de kans dat je getroffen wordt door een hartaanval hetzelfde als iemand die nooit gerookt heeft.
De kans op long, mond of keelkanker is na 5 jaar met de helft afgenomen. Ook de kans dat je getroffen wordt door een beroerte is afgenomen. Ha! De kans dat je oud wordt neemt dus toe….

En verder? Zijn er verder nog prettige bijkomstigheden of voordelen te verzinnen? Ja hoor, zat…

  • Na 10 tot 15 jaar is jouw gezondheid te vergelijken met iemand die nog nooit gerookt heeft.
  • Het leven wordt een stuk goedkoper zonder de dagelijkse kosten van sigaretten of shag.
  • De premie voor je overlijdensrisicoverzekering is een stuk lager.
  • De gordijnen hoeven niet meer zo vaak gewassen te worden.
  • De stomerijkosten voor je kostuums en jassen zijn een stuk lager
  • Je plafonnetje blijft langer wit; scheelt een hoop ergernis dat witten
  • Elke dag je haar wassen is niet meer nodig
  • Je kleren blijven langer fris en hoeven niet dagelijks in de was
  • En wat dacht je van je adem…
  • De tandarts of de mondhygiëniste heeft minder schoon te maken.
  • Je vingers stinken niet meer naar nicotine

Ik zie alleen maar voordelen…. En jij?

11

Schrijf een reactie:

*

Uw email adres wordt niet gepubliceerd.

2015 © Copyright - Gemaakt door PreHek Internet Media

Bel ons    079-331 82 55